Met de invoering van de nieuwe wet Maatschappelijke Ondersteuning (2015), de Jeugdwet en de Participatiewet heeft een ingrijpende wijziging in het zorgstelsel en het sociale domein plaats gevonden. De uitvoering van deze wetten door de gemeentelijke overheid vraagt een grote inspanning. De Adviesraad Sociaal Domein (Adviesraad) is ingesteld (verordening december 2014) om er mee voor te zorgen dat het gemeentelijk beleid in het sociale domein breed gedragen wordt onder inwoners en maatschappelijke organisaties en aansluit bij de lokale vraag en behoeften die er leven in Wassenaar. Eric Bloemkolk, voorzitter AANDACHTSGEBIEDEN, op hoofdlijn, aan de leden toegedeeld naar ervaring c.q. interesse. In 2021 heeft de Adviesraad acht keer vergaderd, steeds in vrijwel complete samenstelling. Alleen in de maanden juli, september en november zijn de vergaderingen fysiek geweest. BESTUURLIJK OVERLEG Overleg met de Commissie Sociaal Domein Er is twee keer een informeel overleg geweest met de woordvoerders Commissie Sociaal Domein. TOT SLOT Wassenaar, maart 2022 Jaarverslag 2021
De Adviesraad heeft volgens de verordening tot taak het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad, gevraagd en ongevraagd, van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving en beleid en de toepassing daarvan op het terrein van het sociale domein. (art.3 )
Peter Bellekom, vicevoorzitter
Marike Bontenbal, penningmeester
Marianne Mewissen, secretaris (t/m dec 2021)
Robbert Boonk (vanaf 1 november 2021
Elseline Brinkman (tot augustus 2021)
Janet Kool
Marcel Kopmels
Francoise van Leeuwen
Theo Overdevest
MUTATIES
Elseline Brinkman is in augustus 2021 gestopt als lid van de van de Adviesraad en de tweede termijn van Marianne Mewissen liep eind 2021 af. Met de toetreding van Robbert Boonk per 01 november 2021, en per 01 januari 2022 Ellen Vunderink en Marian Riedeman, is de Adviesraad weer compleet.
Armoede, Werk & Inkomen - Janet, Marike
Participatie, re-integratie, inburgering, statushouders – Peter, Marianne
Welzijn, monitor, WMO – Marianne, Marike
Wonen – Theo, Marcel
Jeugd en jeugdzorg – Elseline, Francoise
Gehandicapten – Peter, Janet
Educatie – Marike, Elseline
Kascommissie: Elseline Brinkman en Marcel Kopmels
VERGADERINGEN ADVIESRAAD
Verder is er, door corona, online vergaderd. Per vergadering staat een onderwerp binnen het sociaal domein centraal, vaak met informatie van en uitwisseling met (ervarings-)deskundigen en/of ambtenaren die betrokken zijn bij het onderwerp.
Voor vier vergaderingen zijn één of meer vertegenwoordigers van instanties uitgenodigd om informatie uit te wisselen over specifieke onderwerpen.
• Anja van Diggele (jeugdverpleegkundige JGZ) en Jamal Tchiche (regiomanager JGZ), 29 maart 2021
• Monique van Deursen (woordvoerder Commissie Sociaal Domein), 07 juni 2021
• Dennis de Jong (medewerker beleid maatschappelijke ontwikkeling), 05 juli 2021
• Gamis Abdelati (projectleider Inburgering) en René Smit (beleidsadviseur sociaal domein), 01 november 2021
De Adviesraad heeft, op 24 maart en 31 augustus 2021, bestuurlijk overleg gevoerd met de wethouders Sociaal Domein. Met wethouder Zweerts de Jong en wethouder Bloemendaal is o.a.
gesproken over ambulancevervoer, ontwikkelingen jeugdhulp, stand van zaken rond corona in Wassenaar, inburgering en het beschermd wonen in Wassenaar.
De Adviesraad hecht belang aan een regelmatig (halfjaarlijks) overleg met betrokken wethouders.
OVERLEG MET BETROKKEN INSTANTIES IN HET SOCIAAL DOMEIN
De website http://asdwassenaar.nl is een digitale schakel bij de uitwisseling van informatie. Van alle vergaderingen zijn daar de verslagen en relevante (openbare) documenten te vinden.
Daarnaast is direct contact met andere spelers in het sociaal domein, zowel persoonlijk als tijdens diverse (netwerk-) bijeenkomsten heel belangrijk.
De voorzitter van de Adviesraad neemt deel aan het voorzittersoverleg van de koepel Adviesraden Haaglanden.
Met de voorzitter van de cliëntenraad is - vanwege coronamaatregelen - slechts één keer overleg gevoerd. In principe vindt dit overleg halfjaarlijks plaats.
Leden van de Adviesraad waren aanwezig bij diverse vergaderingen:
• Het Regionaal overleg Adviesraden, 14 april 2021
• H10 overleg Jeugdhulpverlening, 19 april 2021
• Enkele overleggen met Platform verstandelijk gehandicapten (Peter?)
• Digitaal overleg inzake jeugdhulp met Lidwine van Langen (beleidsmedewerker), 25 mei 2021
• Bijeenkomst SKW, 01 november 2021
Daar zijn de volgende onderwerpen besproken:
• Jeugdhulp
• Sociaal Kernteam
• Beheersing kostenstijging WMO
• Integrale vroeghulp
De Adviesraad kijkt – ondanks de coronabeperkingen - terug op een intensief en boeiend jaar met
veel plezierige contacten en een constructieve samenwerking, met de ambtenaren,
gemeenteraadsleden, de wethouders sociaal domein en de vrijwilligers/professionals in het
Sociaal Domein.
STAAT VAN BATEN EN LASTEN 2021
Ontvangen van gemeente
€ 10.000
Uitgaven:
Presentiegelden
€ 4.788,00
Onkosten adviseurs
€ 2.031,00
Huur vergaderruimtes
€ 274,50
Vergoeding secretariaatskosten
€ 900,00
Communicatie en website
€ 1114,34
Bankkosten
€ 118,50
Adviesraadzaken
€ 526,57
€ 9.752,91
Resteert
€ 247,09
Eric Bloemkolk, voorzitter
Marian Riedeman, secretaris
Marike Bontenbal, penningmeester