Met de invoering van de nieuwe wet Maatschappelijke Ondersteuning (2015), de Jeugdwet en de Participatiewet heeft een ingrijpende wijziging in het zorgstelsel en het sociale domein plaats gevonden. De uitvoering van deze wetten door de gemeentelijke overheid vraagt een grote inspanning. De Adviesraad Sociaal Domein (Adviesraad) is ingesteld (verordening december 2014) om er mee voor te zorgen dat het gemeentelijk beleid in het sociale domein breed gedragen wordt onder inwoners en maatschappelijke organisaties en aansluit bij de lokale vraag en behoeften die er leven in Wassenaar. Peter Bellekom, vicevoorzitter In 2020 heeft de Adviesraad zeven keer vergaderd, steeds in vrijwel complete samenstelling. In de maanden april, november en december is er vanwege de lockdown via ZOOM, soms in wisselende samenstelling overlegd. • Mieke Ruigrok (directeur) en Carla van den Berg van de Stichting Maatschappelijke Ondersteuning Wassenaar (SMOW), 27 januari 2020 BESTUURLIJK OVERLEG Overleg met de Commissie Sociaal Domein Op 1 juli 2020 hebben drie leden van de Adviesraad naar aanleiding van het Jaarverslag 2019 de rode draden in de werkzaamheden toegelicht. Het gaat onder meer om aandacht voor: • Resultaatgericht werken met SMART doelen. TOT SLOT Wassenaar, maart 2021 Jaarverslag 2020
De Adviesraad heeft volgens de verordening tot taak het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad, gevraagd en ongevraagd, van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving en beleid en de toepassing daarvan op het terrein van het sociale domein. (art.3 )
Eric Bloemkolk, voorzitter
Marike Bontenbal, penningmeester
Elseline Brinkman
Janet Kool
Marcel Kopmels
Francoise van Leeuwen
Marianne Mewissen, secretaris
Theo Overdevest
AANDACHTSGEBIEDEN, op hoofdlijn, aan de leden toegedeeld naar ervaring c.q. interesse.
Armoede, Werk & Inkomen - Janet, Marike
Participatie, re-integratie, inburgering, statushouders – Peter, Marianne
Welzijn, monitor, WMO – Marianne, Marike
Wonen – Theo, Marcel
Jeugd en jeugdzorg – Elseline, Francoise
Gehandicapten – Peter, Janet
Educatie – Marike, Elseline
Kascommissie: Elseline Brinkman en Peter Bellekom
VERGADERINGEN
Per vergadering staat een onderwerp binnen het sociaal domein centraal vaak met informatie van en uitwisseling met (ervarings-)deskundigen en/of ambtenaren die betrokken zijn bij het onderwerp.Op zes vergaderingen zijn één of meer vertegenwoordigers van instanties uitgenodigd om informatie uit te wisselen over specifieke onderwerpen.
• Kirsten Wolfert (directeur) en Kim de Winter (psycholoog en coördinator onderwijs) van de Schooladviesdienst Wassenaar (SAD), 2 maart 2020
• Corinne Remmen (beleidsmedewerker WODV) en Mabel Ansink (Vluchtelingenwerk Wassenaar), 8 juni 2020
• Mieke Ruigrok (SMOW) en Kirsten Wolfert (SAD), 7 september 2020
• Remco van Gaalen, (projectleider Mentaal Lokaal Wassenaar), 5 oktober 2020, (ZOOM)
• Leo Bellekom (voorzitter) van de Stichting Vrijwilligers Centrale Wassenaar (VCW) en Jolande de Rambelje (coördinator VCW), 2 november 2020
De Adviesraad heeft bestuurlijk overleg gevoerd met de wethouders Sociaal Domein. Met Lia de Ridder op 2 maart 2020 over de ‘In-geval-van-nood-kaart’ en de Ouderenconferentie. Met Inge Zweerts de Jong en Lia de Ridder (digitaal) op 16 september 2020. In dit overleg is o.a. gesproken over ambulancevervoer, beleid voor mensen met een beperking, de nieuwe inburgeringswet, voortgang woningbouw, schuldhulpverlening en het nieuwe subsidiebeleid. De Adviesraad hecht belang aan een regelmatig (halfjaarlijks) overleg met betrokken wethouders.
OVERLEG MET BETROKKEN INSTANTIES IN HET SOCIAAL DOMEIN
De website http://asdwassenaar.nl is een digitale schakel bij de uitwisseling van informatie. Van alle vergaderingen zijn daar de verslagen en relevante (openbare) documenten te vinden. Daarnaast is direct contact met andere spelers in het sociaal domein, zowel persoonlijk als tijdens diverse (netwerk-) bijeenkomsten heel belangrijk.
De voorzitter van de Adviesraad neemt deel aan het voorzittersoverleg van de koepel Adviesraden Haaglanden. Met de voorzitter van de cliëntenraad is - vanwege coronamaatregelen - slechts één keer overleg gevoerd. In principe vindt dit overleg halfjaarlijks plaats.
Een drietal leden heeft met de voorzitter van de Stichting Gehandicapten Wassenaar overleg gevoerd.
Leden van de Adviesraad waren aanwezig bij diverse vergaderingen:
• Bijeenkomst Inburgeringswet, 23 januari 2020
• Vergadering Sociaal Kontakt Wassenaar (SKW) op 3 februari, 2 maart en 2 september 2020
• Platform verstandelijk gehandicapten, 13 februari, 30 april, 8 juni, 1 juli, 27 augustus 2020.
• Belangenbehartiging van mensen met een verstandelijke handicap, 26 februari 2020
• Uitvoeringsplannen Sociaal Domein, 10 april 2020
• Voorzittersoverleg koepel ASD-raden Haaglanden, 5 februari, 13 mei en 2 september 2020
• Schuldhulpverlening, 18 mei 2020
• GGD en Praktijkondersteuning huisartsen (POH) 3 september 2020
• Netwerkbijeenkomst Sociaal Domein, 3 december 2020
• Diverse gemeenteraadsvergaderingen online
• Regie op de vele processen met duidelijk beleggen van (eind)verantwoordelijkheid van betrokken en de doorzettingsmacht daarbij: “zeggenschap over wie de knopen doorhakt” en maatregelen kan nemen.
• De kwetsbare positie van de vrijwilligers. Professionele ondersteuning van het vele vrijwilligerswerk is noodzakelijk.
• Beleid voor mensen met een beperking. De suggestie is gedaan om een kick-off bijeenkomst in het kader van het VN-verdrag te hosten.
De reacties vanuit de Cie waren positief. Men spreekt waardering uit voor het werk en de adviezen van de ASD.
In het overleg met de woordvoerders op 9 december 2020 is afgesproken dat de Adviesraad een vervolgoverleg voorbereidt (woordvoerders cie Sociaal Domein, bestuurders en Adviesraad) om de regie en (eind)-verantwoordelijkheid en de organisatie in het Sociaal Domein in een open, informeel overleg verder uit te diepen.
De Adviesraad kijkt – ondanks de coronabeperkingen - terug op een intensief en boeiend jaar met veel plezierige contacten, met de ambtenaren, gemeenteraadsleden, de wethouders sociaal domein en de vrijwilligers/professionals in het Sociaal Domein.
De Adviesraad kijkt terug op een intensief en boeiend jaar met veel plezierige contacten, met de
ambtenaren, gemeenteraadsleden, de wethouders sociaal domein en de vrijwilligers/professionals
in het Sociaal Domein.
STAAT VAN BATEN EN LASTEN 2020
Ontvangen van gemeente
€ 10.000
Uitgaven:
Presentiegelden
€ 4.484,00
Onkosten adviseurs
€ 2.070,00
Huur vergaderruimtes
€ 270,00
Communicatie en website
€ 212,92
Bankkosten
€ 116,25
Overige kosten
€ 393,28
€ 8.346,45
Resteert (retour gemeente)
€ 1.653,45
Eric Bloemkolk, voorzitter
Marianne Mewissen, secretaris
Marike Bontenbal, penningmeester