Adviesraad Sociaal Domein Wassenaar
Home - Original
  • HOME
  • OVER ONS
    • DE ADVIESRAAD
    • AGENDA
    • VACATURES
  • ADVIEZEN
  • VERSLAGEN
    • Verslagen vergaderingen
    • Jaarverslag 2021
    • Jaarverslag 2020
    • Jaarverslag 2019
    • Jaarverslag 2018
    • Jaarverslag 2017
    • Jaarverslag 2016
  • PUBLICATIES
Please select your page

  • Jaarverslag 2020

    Jaarverslag 2020

    Met de invoering van de nieuwe wet Maatschappelijke Ondersteuning (2015), de Jeugdwet en de Participatiewet heeft een ingrijpende wijziging in het zorgstelsel en het sociale domein plaats gevonden. De uitvoering van deze wetten door de gemeentelijke overheid vraagt een grote inspanning. De Adviesraad Sociaal Domein (Adviesraad) is ingesteld (verordening december 2014) om er mee voor te zorgen dat het gemeentelijk beleid in het sociale domein breed gedragen wordt onder inwoners en maatschappelijke organisaties en aansluit bij de lokale vraag en behoeften die er leven in Wassenaar. 

    De Adviesraad heeft volgens de verordening tot taak het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad, gevraagd en ongevraagd, van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving en beleid en de toepassing daarvan op het terrein van het sociale domein. (art.3 )


    SAMENSTELLING ADVIESRAAD IN 2020

    Peter Bellekom, vicevoorzitter
    Eric Bloemkolk, voorzitter
    Marike Bontenbal, penningmeester
    Elseline Brinkman
    Janet Kool
    Marcel Kopmels
    Francoise van Leeuwen
    Marianne Mewissen, secretaris
    Theo Overdevest



     

    AANDACHTSGEBIEDEN, op hoofdlijn, aan de leden toegedeeld naar ervaring c.q. interesse.
    Armoede, Werk & Inkomen - Janet, Marike
    Participatie, re-integratie, inburgering, statushouders – Peter, Marianne
    Welzijn, monitor, WMO – Marianne, Marike
    Wonen – Theo, Marcel
    Jeugd en jeugdzorg – Elseline, Francoise
    Gehandicapten – Peter, Janet
    Educatie – Marike, Elseline
    Kascommissie: Elseline Brinkman en Peter Bellekom

    VERGADERINGEN
     

    In 2020 heeft de Adviesraad zeven keer vergaderd, steeds in vrijwel complete samenstelling. In de maanden april, november en december is er vanwege de lockdown via ZOOM, soms in wisselende samenstelling overlegd.
    Per vergadering staat een onderwerp binnen het sociaal domein centraal vaak met informatie van en uitwisseling met (ervarings-)deskundigen en/of ambtenaren die betrokken zijn bij het onderwerp.Op zes vergaderingen zijn één of meer vertegenwoordigers van instanties uitgenodigd om informatie uit te wisselen over specifieke onderwerpen.

    • Mieke Ruigrok (directeur) en Carla van den Berg van de Stichting Maatschappelijke Ondersteuning Wassenaar (SMOW), 27 januari 2020
    • Kirsten Wolfert (directeur) en Kim de Winter (psycholoog en coördinator onderwijs) van de Schooladviesdienst Wassenaar (SAD), 2 maart 2020
    • Corinne Remmen (beleidsmedewerker WODV) en Mabel Ansink (Vluchtelingenwerk Wassenaar), 8 juni 2020
    • Mieke Ruigrok (SMOW) en Kirsten Wolfert (SAD), 7 september 2020
    • Remco van Gaalen, (projectleider Mentaal Lokaal Wassenaar), 5 oktober 2020, (ZOOM)
    • Leo Bellekom (voorzitter) van de Stichting Vrijwilligers Centrale Wassenaar (VCW) en Jolande de Rambelje (coördinator VCW), 2 november 2020

     BESTUURLIJK OVERLEG

    De Adviesraad heeft bestuurlijk overleg gevoerd met de wethouders Sociaal Domein. Met Lia de Ridder op 2 maart 2020 over de ‘In-geval-van-nood-kaart’ en de Ouderenconferentie.   Met Inge Zweerts de Jong en Lia de Ridder (digitaal) op 16 september 2020.  In dit overleg is o.a. gesproken over ambulancevervoer, beleid voor mensen met een beperking, de nieuwe inburgeringswet, voortgang woningbouw, schuldhulpverlening en het nieuwe subsidiebeleid. De Adviesraad hecht belang aan een regelmatig (halfjaarlijks) overleg met betrokken wethouders. 

     

    ADVIEZEN aan Gemeenteraad en College B&W

    In het traject van voorbereiding van raadsbesluiten is door de Adviesraad input geleverd in overeenstemming met het uitgangspunt: de Adviesraad wil naast de formele rol van advies geven ook vroegtijdig betrokken zijn bij het voortraject van de totstandkoming van het beleid.
    Via e-mail is advies en commentaar gegeven op de vereenvoudigde gemeentelijke communicatie over de WMO. Daarnaast heeft de Adviesraad vijf adviezen uitgebracht: • Advies inzake Startnotitie Subsidiebeleid Wassenaar 2021 – 2024 d.d. 20 maart 2020
    • Advies inzake Aanbesteding Regiotaxi Haaglanden d.d. 8 april 2020
    • Advies inzake (Overzicht) Uitvoeringsplannen Sociaal Domein 2020-2021 d.d. 25 mei 2020
    • Advies inzake concept Woonvisie Grip op Wonen 2021 – 2025 d.d. 12 oktober 2020
    • Advies inzake beleidsplan Schuldhulpverlening 2021 – 2024 d.d. 23 oktober 2020


     


    OVERLEG MET BETROKKEN INSTANTIES IN HET SOCIAAL DOMEIN

    De website http://asdwassenaar.nl is een digitale schakel bij de uitwisseling van informatie. Van alle vergaderingen zijn daar de verslagen en relevante (openbare) documenten te vinden. Daarnaast is direct contact met andere spelers in het sociaal domein, zowel persoonlijk als tijdens diverse (netwerk-) bijeenkomsten heel belangrijk.
    De voorzitter van de Adviesraad neemt deel aan het voorzittersoverleg van de koepel Adviesraden Haaglanden. Met de voorzitter van de cliëntenraad is - vanwege coronamaatregelen - slechts één keer overleg gevoerd. In principe vindt dit overleg halfjaarlijks plaats.
    Een drietal leden heeft met de voorzitter van de Stichting Gehandicapten Wassenaar overleg gevoerd.
    Leden van de Adviesraad waren aanwezig bij diverse vergaderingen:
    • Bijeenkomst Inburgeringswet, 23 januari 2020
    • Vergadering Sociaal Kontakt Wassenaar (SKW) op 3 februari, 2 maart en 2 september 2020
    • Platform verstandelijk gehandicapten, 13 februari, 30 april, 8 juni, 1 juli, 27 augustus 2020.
    • Belangenbehartiging van mensen met een verstandelijke handicap, 26 februari 2020
    • Uitvoeringsplannen Sociaal Domein, 10 april 2020
    • Voorzittersoverleg koepel ASD-raden Haaglanden, 5 februari, 13 mei en 2 september 2020
    • Schuldhulpverlening, 18 mei 2020
    • GGD en Praktijkondersteuning huisartsen (POH) 3 september 2020
    • Netwerkbijeenkomst Sociaal Domein, 3 december 2020
    • Diverse gemeenteraadsvergaderingen online

     

    Overleg met de Commissie Sociaal Domein

    Op 1 juli 2020 hebben drie leden van de Adviesraad naar aanleiding van het Jaarverslag 2019 de rode draden in de werkzaamheden toegelicht. Het gaat onder meer om aandacht voor:

    • Resultaatgericht werken met SMART doelen.
    • Regie op de vele processen met duidelijk beleggen van (eind)verantwoordelijkheid van betrokken en de doorzettingsmacht daarbij: “zeggenschap over wie de knopen doorhakt” en maatregelen kan nemen.
    • De kwetsbare positie van de vrijwilligers. Professionele ondersteuning van het vele vrijwilligerswerk is noodzakelijk.
    • Beleid voor mensen met een beperking. De suggestie is gedaan om een kick-off bijeenkomst in het kader van het VN-verdrag te hosten.
    De reacties vanuit de Cie waren positief. Men spreekt waardering uit voor het werk en de adviezen van de ASD.
    In het overleg met de woordvoerders op 9 december 2020 is afgesproken dat de Adviesraad een vervolgoverleg voorbereidt (woordvoerders cie Sociaal Domein, bestuurders en Adviesraad) om de regie en (eind)-verantwoordelijkheid en de organisatie in het Sociaal Domein in een open, informeel overleg verder uit te diepen.
    De Adviesraad kijkt – ondanks de coronabeperkingen - terug op een intensief en boeiend jaar met veel plezierige contacten, met de ambtenaren, gemeenteraadsleden, de wethouders sociaal domein en de vrijwilligers/professionals in het Sociaal Domein.

    TOT SLOT

    De Adviesraad kijkt terug op een intensief en boeiend jaar met veel plezierige contacten, met de
    ambtenaren, gemeenteraadsleden, de wethouders sociaal domein en de vrijwilligers/professionals
    in het Sociaal Domein.

     

     

     STAAT VAN BATEN EN LASTEN 2020

    Ontvangen van gemeente    € 10.000
         
    Uitgaven:    
    Presentiegelden € 4.484,00  
    Onkosten adviseurs € 2.070,00  
    Huur vergaderruimtes €    270,00  
    Communicatie en website €    212,92  
    Bankkosten €    116,25  
    Overige kosten €    393,28  
        € 8.346,45
         
    Resteert (retour gemeente)   € 1.653,45

     


    Eric Bloemkolk, voorzitter 
    Marianne Mewissen, secretaris 
    Marike Bontenbal, penningmeester

    Wassenaar, maart 2021

      

  • U bevindt zich hier:    
  • VERSLAGEN
  • Jaarverslag 2020

Contact gegevens:
ASD Wassenaar
info@asdwassenaar.nl
K.v.K. 63623403

  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

© 2023 Adviesraad Sociaal Domein Wassenaar