Met de invoering van de nieuwe wet Maatschappelijke Ondersteuning (2015), de Jeugdwet en de Participatiewet heeft een ingrijpende wijziging in het zorgstelsel en het sociale domein plaats gevonden. De uitvoering van deze wetten door de gemeentelijke overheid vraagt een grote inspanning. De Adviesraad Sociaal Domein (Adviesraad) is ingesteld (verordening december 2014) om er mee voor te zorgen dat het gemeentelijk beleid in het sociale domein breed gedragen wordt onder inwoners en maatschappelijke organisaties en aansluit bij de lokale vraag en behoeften die er leven in Wassenaar. Eric Bloemkolk, voorzitter BESTUURLIJK OVERLEG TOT SLOT . Wassenaar, februari 2020 Jaarverslag 2019
De Adviesraad heeft volgens de verordening tot taak het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad, gevraagd en ongevraagd, van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving en beleid en de toepassing daarvan op het terrein van het sociale domein. (art.3 )
Peter Bellekom, vicevoorzitter
Marike Bontenbal, penningmeester
Marianne Mewissen, secretaris
Elseline Brinkman,
Mariska Koelfat (i)
Mariska Koelfat (i)
Marcel Kopmels
Francoise van Leeuwen
Theo Overdevest
In 2019 zijn aandachtsgebieden, op hoofdlijn, aan de leden toegedeeld naar ervaring c.q.
interesse.
Armoede Werk & Inkomen - Janet, Marike
Participatie, re-integratie, statushouders – Peter, Marianne
Welzijn, monitor, WMO – Marianne, Marike
Wonen – Theo, Marcel
Jeugd en jeugdzorg – Elseline, Francoise
Gehandicapten – Peter, Janet
Educatie – Marike, Elseline
Kascommissie: Peter Bellekom en Francoise van Leeuwen.
MUTATIES Door persoonlijke omstandigheden (mantelzorg) is Mariska Koelfat sinds juni 2019 niet meer in de
gelegenheid om deel uit te maken van de Adviesraad. De Adviesraad heeft afgezien van
openstelling van een vacature aangezien het minimum aantal leden ruimschoots aanwezig is.
VERGADERINGEN In In 2019 heeft de Adviesraad negen keer vergaderd, steeds in vrijwel complete samenstelling. Per
vergadering staat een onderwerp binnen het sociaal domein centraal vaak met informatie van en
uitwisseling met (ervarings-)deskundigen en/of ambtenaren die betrokken zijn bij het onderwerp.
Op vijf van de acht vergaderingen zijn één of meer vertegenwoordigers van instanties uitgenodigd
om informatie uit te wisselen over specifieke onderwerpen.
• Dolf Kamermans (vz) en Bert Jan Smallenbroek van de Rekenkamercommissie Wassenaar,
Voorschoten, Oegstgeest, Leidschendam-Voorburg, 10 januari 2019
• Liesbeth Baerwaldt, Implementatiemanager Resultaatgerichte Inkoop, en Lisette Ploos van
Amstel, beleidsadviseur Maatschappelijke Ontwikkeling, 6 mei 2019
• Daphne Giesbers en Corinne de Groot, vanuit Stichting Kwadraad werkzaam voor het
telefonisch loket Welzijn, Werk en Zorg Voorschoten Wassemaar, 3 juni 2019
• Syb van Dijk (vz) en Mirjam van der Sluis van de Cliëntenraad Werk en Inkomen, 8 juli 2019
• Syb van Dijk (vz), Mirjam van der Sluis, Angelina de Bode, Carolien Sloekers van de
Cliëntenraad Werk en Inkomen samen met beleidsmedewerkers Werk en Inkomen,
Kimberley Verheul, Marieke Modderman en Rosanne Broekhuizen, regisseur Werk en
Inkomen, 2 september 2019
• Fiona Craenen, Vrij Gevestigd Orthopedagoog/Generalist, 4 november 2019
• Gerrit Boncke, Stichting Gehandicapten Wassenaar, 2 december 2019
Daarnaast heeft de Adviesraad bestuurlijk overleg gevoerd met de wethouders Sociaal Domein,
Inge Zweerts de Jong en Lia de Ridder op 7 mei 2019. In dit overleg is o.a. gesproken over de
ambities in het college akkoord o.a. over een concretere invulling daarvan en de financiële
onderbouwing: investering versus bezuiniging, de positie van de bibliotheek, de zorg m.b.t. het
wegvloeien van middelen om plannen uit te voeren in samenhang met het tekort aan menskracht
op de werkvloer. Verder kwamen de vraag naar een openbaar toilet toegankelijk voor
gehandicapten, passend onderwijs, de nieuwe inkoopstrategie Jeugdhulp en de
woonvoorzieningen aan de orde. Het overleg vond in een constructieve sfeer plaats. De
Adviesraad hecht belang aan een regelmatig (halfjaarlijks) overleg met betrokken wethouders.
Op 4 december 2019 was er overleg met wethouder Lia de Ridder, René Smit (beleidsambtenaar)
en twee leden van het bestuur van de Stichting Gehandicapten Wassenaar (SGW); Nico van Dam
en Gerrit Bonke. Dit overleg, op initiatief van de wethouder naar aanleiding van een opmerking
van de SGW, ging over de wijze en de frequentie van overleg tussen de SGW en de ASD. Beide
organisaties willen gestructureerd overleg om te achterhalen of er zaken van gemeenschappelijk
belang zijn en er aanleiding is tot eventueel gezamenlijke actie. Concrete afspraken worden
gemaakt zodra het bestuur van de SGW compleet is.
OVERLEG MET BETROKKEN INSTANTIES IN HET SOCIAAL DOMEIN
De Adviesraad wil verbindingen met achterbannen realiseren, informatie en vragen uit het veld
ophalen. De website http://asdwassenaar.nl is een digitale schakel bij de uitwisseling van
informatie. Van alle vergaderingen zijn daar de verslagen en relevante (openbare) documenten te vinden.
Daarnaast hecht de Adviesraad aan contact met andere spelers in het sociaal domein, zowel
persoonlijk of tijdens diverse bijeenkomsten.
De voorzitter van de Adviesraad heeft halfjaarlijks overleg met de voorzitter van de Cliëntenraad
en neemt deel aan het voorzittersoverleg met andere WMO-/Adviesraden Haaglanden.
Leden van de Adviesraad hebben diverse vergaderingen bijgewoond:
• Doelgroepenvervoer Haaglanden, 21 januari 2019
• Platform verstandelijk gehandicapten, 13 februari, 1 april, 27 mei en 14 november 2019
• Presentatie Monitor Sociaal Domein 5 juni, 13 juni en 9 september 2019
• Presentatie Iedereen Doet Mee, 21 mei en 4 september 2019
• Bezoek aan Midin en Bruglokaal, 13 september 2019
• Kennismakingsgesprek met de burgemeester van Wassenaar, 29 oktober 2019
• Structurele aanwezigheid van Adviesraadleden bij bijeenkomsten Sociaal Kontakt
Wassenaar, 1e maandag van de maand
• Overleg met de commissie Sociaal Domein, 3 april, 8 mei, 2 december 2019
• Diverse gemeenteraadsvergaderingen
De Adviesraad kijkt terug op een intensief en boeiend jaar met veel plezierige contacten, met de
ambtenaren, gemeenteraadsleden, de wethouders sociaal domein en de vrijwilligers/professionals
in het Sociaal Domein.
STAAT VAN BATEN EN LASTEN 2019
Ontvangen van gemeente
€ 10.000
Uitgaven:
Presentiegelden
€ 4.788,00
Onkosten adviseurs
€ 2.300,00
Huur vergaderruimtes
€ 218,50
Communicatie en website
€ 900,00
Bankkosten
€ 108,00
Overige kosten
€ 444,44
€ 9.020,65
Resteert (retour gemeente)
€ 979,35
Eric Bloemkolk, voorzitter
Marianne Mewissen, secretaris
Marike Bontenbal, penningmeester