Adviesraad Sociaal Domein Wassenaar
Home - Original
  • HOME
  • OVER ONS
    • DE ADVIESRAAD
    • AGENDA
    • VACATURES
  • ADVIEZEN
  • VERSLAGEN
    • Verslagen vergaderingen
    • Jaarverslag 2021
    • Jaarverslag 2020
    • Jaarverslag 2019
    • Jaarverslag 2018
    • Jaarverslag 2017
    • Jaarverslag 2016
  • PUBLICATIES
Please select your page

  • Jaarverslag 2018

    Jaarverslag 2018

    Met de invoering van de nieuwe wet Maatschappelijke Ondersteuning (2015), de Jeugdwet en de Participatiewet heeft een ingrijpende wijziging in het zorgstelsel en het sociale domein plaats gevonden. De uitvoering van deze wetten door de gemeentelijke overheid vraagt een grote inspanning. De Adviesraad Sociaal Domein (Adviesraad) is ingesteld (verordening december 2014) om er mee voor te zorgen dat het gemeentelijk beleid in het sociale domein breed gedragen wordt onder inwoners en maatschappelijke organisaties en aansluit bij de lokale vraag en behoeften die er leven in Wassenaar. 

    De Adviesraad heeft volgens de verordening tot taak het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad, gevraagd en ongevraagd, van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving en beleid en de toepassing daarvan op het terrein van het sociale domein. (art.3 )


    SAMENSTELLING ADVIESRAAD IN 2018

    Eric Bloemkolk, voorzitter
    Peter Bellekom, (i)
    Marike Bontenbal, (i)

    Elseline Brinkman,
    Margot de Jong, vicevoorzitter
    Mariska Koelfat Marcel Kopmels (i) 
    Francoise van Leeuwen(i)
    Marianne Mewissen, secretaris
    Carolien Moens (i)
    Theo Overdevest (i)

    Gert van Veen (i)



     
    Bij de start heeft de Adviesraad de leden naar ervaring c.q. interesse in aandachtsgebieden ingedeeld.  Deze indeling is in 2018 op hoofdlijnen gevolgd. Een beknopt verslag/besluitenlijst met actiepunten wordt  door de leden bij toerbeurt verzorgd. Sinds augustus 2018 verzorgt de secretsris het verslag en de actiepuntenlijst.

    MUTATIES Respectievelijk In maart en april 2018 hebben Carolien Moens en Gert van Veen afscheid genomen van de adviesraad i.v.m. verhuizing. Marike Bontenbal neemt het penningmeesterschap over. Theo Overdevest woont vanaf mei 2018 als kandidaat-lid de vergaderingen bij. In juli schuift Marcel Kopmels eveneens als kandidaat-lid aan.
    Margot de Jong treedt eind 2018 af als lid van de ASD volgens aftreedrooster. Elseline Brinkman en Marianne Mewissen blijven lid voor een volgende termijn.

    VERGADERINGEN
     In 2018 heeft de Adviesraad acht keer vergaderd, steeds in vrijwel complete samenstelling. Daarnaast heeft de Adviesraad tweemaal bestuurlijk overleg gevoerd met de wethouders Sociaal Domein, Inge Zweerts de Jong en Bert Doorn op 18 januari 2018 en op 8 oktober 2018 met Inge Zweerts de Jong en Lida de Ridder. In het eerste overleg is o.a. gesproken over het (nieuwe) minimabeleid en het ambulancevervoer. In het tweede overleg hebben de wethouders aangegeven dat zij in 2018 nog advies verwachten m.b.t. het nieuwe minimabeleid, het beleid re-integratie, participatie. In 2019 komen de onderwerpen invoering resultaatgericht stelsel jeugdhulp en de evaluatie van het programma sociaal domein aan bod.
    De Adviesraad heeft in dit tweede overleg geïnformeerd naar de voortgang op een aantal dossiers die eerder ter tafel zijn gekomen o.a. de problematiek rond de Statushouders, het loket (in Wassenaar) voor Werk & Inkomen, het gegeven advies m.b.t. de woningbouwprogrammering, ambulancevervoer en de nog geringe bekendheid met de centrale telefoonnummers bij vragen van inwoners.
    De overleggen vonden in een constructieve sfeer plaats. De Adviesraad hecht belang aan een regelmatig (halfjaarlijks) overleg met betrokken wethouders. 
     

    ADVIEZEN

    Aan het begin van de formatie van de nieuwe coalitie zijn aan de raadsleden per brief van 3 april 2018 aandachtpunten voor (en de continuïteit van) het beleid in het sociaal domein gezonden, o.a. over woonruimte voor ouderen en jongeren, beschermd wonen, burgerparticipatie, loketfunctie Werk & Inkomen, aanrijdtijden ambulancevervoer, burgerparticipatie en de omgeving van de hulpvrager/-mijder.
    In het traject van voorbereiding van raadsbesluiten is door (een afvaardiging van ) de Adviesraad input geleverd in overeenstemming met het uitgangspunt: de Adviesraad wil naast de formele rol van advies geven ook vroegtijdig betrokken zijn bij het voortraject van de totstandkoming van het beleid zonder de formele rol te veronachtzamen.
    Aandachtspunt bij voorbereidend overleg blijft dat bijdragen aan de totstandkoming van beleidsdocumenten en het geven van commentaar door individuele leden van de Adviesraad, niet mag worden opgevat (door de ambtenaren) als een definitief/formeel advies van de Adviesraad.

    Input is gegeven (28 mei 2018) m.b.t.

    • Het Advies Inkoop Strategie Regio Haaglanden 2020-2024 van de gezamenlijke Adviesraden m.b.t. Inkoop Jeugdhulp.

     

    Verdere adviezen:

    • Advies inzake Kaders woningbouwprogrammering 2018 d.d. maart 2018
    • Advies inzake Concept Minimabeleid 2019 – 2022 en concept Re-integratie en participatie 2019 – 2022. Dit advies is samen met de cliëntenraad opgesteld.


     

    COMMUNICATIE De Adviesraad wil met zijn werkwijze verbindingen met achterbannen realiseren, informatie en vragen uit het veld ophalen. Om meer bekendheid te krijgen heeft de Adviesraad een presentatie over zijn uitgangspunten en werkzaamheden gegeven tijdens een bijeenkomst van het Sociaal Kontakt Wassenaar op 9 april 2018. Tijdens die bijeenkomst is de website van de Adviesraad gelanceerd. In november 2018 is een communicatieplan vastgesteld.

    OVERLEG MET BETROKKEN INSTANTIES IN HET SOCIAAL DOMEIN
     IMet andere spelers in het sociaal domein is zowel persoonlijk of tijdens bijeenkomsten in het veld contact geweest. De voorzitter heeft halfjaarlijks overleg met de voorzitter van de cliëntenraad en neemt deel aan het voorzittersoverleg met andere WMO-/Adviesraden Haaglanden.
    Leden van de Adviesraad hebben diverse vergaderingen bijgewoond:
    • Beleidsfocusdag, 3 januari 2018.
    • Platform verstandelijk gehandicapten, 8 februari, 12 april, 11 augustus, 20 oktober en 26 november 2018
    • Bijeenkomst Jeugdhulp Haaglanden, 22 januari 2018
    • Overleg kaders woningbouwprogrammering, 23 februari 2018
    • Kennismakingsgesprek met de waarnemend burgemeester van Wassenaar, 11 april 2018
    • Overleg met de commissie Sociaal Domein, 23 mei 2018
    • Overleg 18+ 18- te Leiden, 14 mei 2018
    • Arbeidsmarktbeleid met ambtenaren van Leidschendam-Voorburg met de cliëntenraad, 4 juli 2018
    • Stakeholders bijeenkomst van de Wassenaarse Bouwstichting en Woningbouwvereniging Sint Willibrordus, 20 september 2018
    • Innovatiebijeenkomst Statushouders, 31 augustus (Voorburg)
    • Presentatie minimabeleid (klankbordgroep), 8 en 9 oktober Wassenaar
    • Structurele aanwezigheid van Adviesraadleden bij bijeenkomsten Sociaal Kontakt Wassenaar, 1e maandag van de maand
    Op vijf van de acht vergaderingen zijn één of meer vertegenwoordigers van instanties uitgenodigd om informatie uit te wisselen over specifieke onderwerpen
    • Anke Kilian, beleidsambtenaar sociaal domein, en de cliëntenraad, 7 maart 2018
    • Centrum Jeugd en Gezin, 23 april 2018
    • Stichting Vluchtelingenwerk Wassenaar, 31 mei 2018
    • Stichting Gehandicapten Wassenaar, 5 juli 2018
    • Hélène Kalmijn, beleidsambtenaar Statushouders Wassenaar, 23 augustus 2018

     

    TOT SLOT De Adviesraad kijkt terug op een intensief en boeiend jaar met veel constructieve contacten, met de ambtenaren, gemeenteraadsleden en de wethouders sociaal domein. De Adviesraad constateert dat steeds vaker het beleid in het sociaal domein tot stand komt in wisselende samenwerkingsverbanden tussen gemeenten in de Haaglanden Regio. Dit vereist extra inzet van de Adviesraadsleden, vanwege de afstemming met andere adviesraden en overleggen buiten de gemeentegrenzen van Wassenaar. Veel van deze overleggen vinden plaats tijdens kantooruren, wat de inzet van de Adviesraadsleden die gedurende de dag werkzaam zijn sterk beperkt. Dit legt een onevenredige belasting op de schouders van die Adviesraadsleden die flexibeler zijn om gedurende de werkdag aan dergelijke overleggen deel te nemen. Het inplannen van dergelijke overleggen aan de randen van de werkdag zou de voorkeur hebben, zodat ook de leden die overdag werken makkelijker kunnen deelnemen.
    De Adviesraad kijkt terug op een intensief en boeiend jaar met veel plezierige contacten, met de ambtenaren, gemeenteraadsleden en de wethouders sociaal domein en de vrijwilligers/professionals in het Sociaal Domein.

     

     

     STAAT VAN BATEN EN LASTEN 2018

    Ontvangen van gemeente    € 10.000
         
    Uitgaven:    
    Presentiegelden € 5.244,-  
    Onkosten adviseurs € 1.250,-  
    Huur vergaderruimtes €    668,-  
    Communicatie en website € 1.287,69  
    Bankkosten €    108,-  
    Overige kosten €     529,05  
        € 9.086,74
         
    Resteert (retour gemeente)   €     913,26

    . 


    Eric Bloemkolk, voorzitter 
    Marianne Mewissen, secretaris 
    Marike Bontenbal, penningmeester

    Wassenaar, 11 februari 2019

      

  • U bevindt zich hier:    
  • VERSLAGEN
  • Jaarverslag 2018

Contact gegevens:
ASD Wassenaar
info@asdwassenaar.nl
K.v.K. 63623403

  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

© 2023 Adviesraad Sociaal Domein Wassenaar