Met de invoering van de nieuwe wet Maatschappelijke Ondersteuning (2015), de Jeugdwet en de Participatiewet heeft een ingrijpende wijziging in het zorgstelsel en het sociale domein plaats gevonden. De uitvoering van deze wetten door de gemeentelijke overheid vraagt een grote inspanning. De Adviesraad Sociaal Domein (Adviesraad) is ingesteld (verordening december 2014) om er mee voor te zorgen dat het gemeentelijk beleid in het sociale domein breed gedragen wordt onder inwoners en maatschappelijke organisaties en aansluit bij de lokale vraag en behoeften die er leven in Wassenaar. Eric Bloemkolk, voorzitter TOT SLOT De Adviesraad kijkt terug op een intensief en boeiend jaar met veel constructieve contacten, met de ambtenaren, gemeenteraadsleden en de wethouders sociaal domein. De Adviesraad constateert dat steeds vaker het beleid in het sociaal domein tot stand komt in wisselende samenwerkingsverbanden tussen gemeenten in de Haaglanden Regio. Dit vereist extra inzet van de Adviesraadsleden, vanwege de afstemming met andere adviesraden en overleggen buiten de gemeentegrenzen van Wassenaar. Veel van deze overleggen vinden plaats tijdens kantooruren, wat de inzet van de Adviesraadsleden die gedurende de dag werkzaam zijn sterk beperkt. Dit legt een onevenredige belasting op de schouders van die Adviesraadsleden die flexibeler zijn om gedurende de werkdag aan dergelijke overleggen deel te nemen. Het inplannen van dergelijke overleggen aan de randen van de werkdag zou de voorkeur hebben, zodat ook de leden die overdag werken makkelijker kunnen deelnemen. . Wassenaar, 11 februari 2019 Jaarverslag 2018
De Adviesraad heeft volgens de verordening tot taak het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad, gevraagd en ongevraagd, van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving en beleid en de toepassing daarvan op het terrein van het sociale domein. (art.3 )
Peter Bellekom, (i)
Marike Bontenbal, (i)
Elseline Brinkman,
Margot de Jong, vicevoorzitter
Mariska Koelfat Marcel Kopmels (i)
Francoise van Leeuwen(i)
Marianne Mewissen, secretaris
Carolien Moens (i)
Theo Overdevest (i)
Gert van Veen (i)
Bij de start heeft de Adviesraad de leden naar ervaring c.q. interesse in aandachtsgebieden ingedeeld. Deze indeling is in 2018 op hoofdlijnen gevolgd. Een beknopt verslag/besluitenlijst met actiepunten wordt door de leden bij toerbeurt verzorgd. Sinds augustus 2018 verzorgt de secretsris het verslag en de actiepuntenlijst.
MUTATIES Respectievelijk In maart en april 2018 hebben Carolien Moens en Gert van Veen afscheid genomen van de adviesraad i.v.m. verhuizing. Marike Bontenbal neemt het penningmeesterschap over. Theo Overdevest woont vanaf mei 2018 als kandidaat-lid de vergaderingen bij. In juli schuift Marcel Kopmels eveneens als kandidaat-lid aan.
Margot de Jong treedt eind 2018 af als lid van de ASD volgens aftreedrooster. Elseline Brinkman en Marianne Mewissen blijven lid voor een volgende termijn.
VERGADERINGEN In 2018 heeft de Adviesraad acht keer vergaderd, steeds in vrijwel complete samenstelling. Daarnaast heeft de Adviesraad tweemaal bestuurlijk overleg gevoerd met de wethouders Sociaal Domein, Inge Zweerts de Jong en Bert Doorn op 18 januari 2018 en op 8 oktober 2018 met Inge Zweerts de Jong en Lida de Ridder. In het eerste overleg is o.a. gesproken over het (nieuwe) minimabeleid en het ambulancevervoer. In het tweede overleg hebben de wethouders aangegeven dat zij in 2018 nog advies verwachten m.b.t. het nieuwe minimabeleid, het beleid re-integratie, participatie. In 2019 komen de onderwerpen invoering resultaatgericht stelsel jeugdhulp en de evaluatie van het programma sociaal domein aan bod.
De Adviesraad heeft in dit tweede overleg geïnformeerd naar de voortgang op een aantal dossiers die eerder ter tafel zijn gekomen o.a. de problematiek rond de Statushouders, het loket (in Wassenaar) voor Werk & Inkomen, het gegeven advies m.b.t. de woningbouwprogrammering, ambulancevervoer en de nog geringe bekendheid met de centrale telefoonnummers bij vragen van inwoners.
De overleggen vonden in een constructieve sfeer plaats. De Adviesraad hecht belang aan een regelmatig (halfjaarlijks) overleg met betrokken wethouders.
COMMUNICATIE De Adviesraad wil met zijn werkwijze verbindingen met achterbannen realiseren, informatie en vragen uit het veld ophalen. Om meer bekendheid te krijgen heeft de Adviesraad een presentatie over zijn uitgangspunten en werkzaamheden gegeven tijdens een bijeenkomst van het Sociaal Kontakt Wassenaar op 9 april 2018. Tijdens die bijeenkomst is de website van de Adviesraad gelanceerd. In november 2018 is een communicatieplan vastgesteld.
OVERLEG MET BETROKKEN INSTANTIES IN HET SOCIAAL DOMEIN IMet andere spelers in het sociaal domein is zowel persoonlijk of tijdens bijeenkomsten in het veld contact geweest. De voorzitter heeft halfjaarlijks overleg met de voorzitter van de cliëntenraad en neemt deel aan het voorzittersoverleg met andere WMO-/Adviesraden Haaglanden.
Leden van de Adviesraad hebben diverse vergaderingen bijgewoond:
• Beleidsfocusdag, 3 januari 2018.
• Platform verstandelijk gehandicapten, 8 februari, 12 april, 11 augustus, 20 oktober en 26 november 2018
• Bijeenkomst Jeugdhulp Haaglanden, 22 januari 2018
• Overleg kaders woningbouwprogrammering, 23 februari 2018
• Kennismakingsgesprek met de waarnemend burgemeester van Wassenaar, 11 april 2018
• Overleg met de commissie Sociaal Domein, 23 mei 2018
• Overleg 18+ 18- te Leiden, 14 mei 2018
• Arbeidsmarktbeleid met ambtenaren van Leidschendam-Voorburg met de cliëntenraad, 4 juli 2018
• Stakeholders bijeenkomst van de Wassenaarse Bouwstichting en Woningbouwvereniging Sint Willibrordus, 20 september 2018
• Innovatiebijeenkomst Statushouders, 31 augustus (Voorburg)
• Presentatie minimabeleid (klankbordgroep), 8 en 9 oktober Wassenaar
• Structurele aanwezigheid van Adviesraadleden bij bijeenkomsten Sociaal Kontakt Wassenaar, 1e maandag van de maand
Op vijf van de acht vergaderingen zijn één of meer vertegenwoordigers van instanties uitgenodigd om informatie uit te wisselen over specifieke onderwerpen
• Anke Kilian, beleidsambtenaar sociaal domein, en de cliëntenraad, 7 maart 2018
• Centrum Jeugd en Gezin, 23 april 2018
• Stichting Vluchtelingenwerk Wassenaar, 31 mei 2018
• Stichting Gehandicapten Wassenaar, 5 juli 2018
• Hélène Kalmijn, beleidsambtenaar Statushouders Wassenaar, 23 augustus 2018
De Adviesraad kijkt terug op een intensief en boeiend jaar met veel plezierige contacten, met de ambtenaren, gemeenteraadsleden en de wethouders sociaal domein en de vrijwilligers/professionals in het Sociaal Domein.
STAAT VAN BATEN EN LASTEN 2018
Ontvangen van gemeente
€ 10.000
Uitgaven:
Presentiegelden
€ 5.244,-
Onkosten adviseurs
€ 1.250,-
Huur vergaderruimtes
€ 668,-
Communicatie en website
€ 1.287,69
Bankkosten
€ 108,-
Overige kosten
€ 529,05
€ 9.086,74
Resteert (retour gemeente)
€ 913,26
Eric Bloemkolk, voorzitter
Marianne Mewissen, secretaris
Marike Bontenbal, penningmeester