Met de invoering van de nieuwe wet Maatschappelijke Ondersteuning (2015), de Jeugdwet en de Participatiewet heeft een ingrijpende wijziging in het zorgstelsel en het sociale domein plaats gevonden. De uitvoering van deze wetten door de gemeentelijke overheid vraagt een grote inspanning. De Adviesraad Sociaal Domein (Adviesraad) is ingesteld (verordening december 2014) om er mee voor te zorgen dat het gemeentelijk beleid in het sociale domein breed gedragen wordt onder inwoners en maatschappelijke organisaties en aansluit bij de lokale vraag en behoeften die er leven in Wassenaar. Eric Bloemkolk, voorzitter *Totaal aantal uitbetaalde presentiegelden 69x €76 = €5.244 Vastgesteld in de vergadering van 18 januari 2018. Jaarverslag 2017
De Adviesraad heeft volgens de verordening tot taak het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad, gevraagd en ongevraagd, van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving en beleid en de toepassing daarvan op het terrein van het sociale domein. (art.3 )
Peter Bellekom,
Elseline Brinkman,
Margot de Jong, vicevoorzitter
Mariska Koelfat (i)
Francoise van Leeuwen,
Marianne Mewissen, secretaris
Carolien Moens,
Wil Schelhaas,
Gert van Veen, penningmeester
Bij de start heeft de Adviesraad de leden naar ervaring c.q. interesse in aandachtsgebieden ingedeeld. Deze indeling is in 2017 op hoofdlijnen gevolgd. Een beknopt verslag/besluitenlijst met actiepunten wordt door de leden bij toerbeurt verzorgd.
MUTATIES De nog openstaande vacature in de adviesraad is in februari ingevuld via een open sollicitatieprocedure. Volgens het aftreedrooster heeft Wil Schelhaas aan het eind van 2017 afscheid genomen. Deze vacature, eveneens via een open sollicitatieprocedure, is nog niet vervuld.
VERGADERINGEN In 2017 heeft de Adviesraad acht keer vergaderd, steeds in vrijwel complete samenstelling. Daarnaast heeft eenmaal bestuurlijk overleg met de wethouder Inge Zweerts de Jong (sociaal domein) plaats gevonden (31 augustus 2017).
De adviesraad constateert dat dit overleg verlopen is in overeenstemming met het uitgangspunt: de Adviesraad wil naast de formele rol van advies geven ook vroegtijdig betrokken zijn bij het voortraject zonder de formele rol te veronachtzamen.
Zo is advies gevraagd aan (een afvaardiging van) de Adviesraad in het traject van voorbereiding van raadsbesluiten. Hierbij is met name input gegeven m.b.t. de Beleidsregels SMO bij diverse overleggen, al of niet samen met andere organisaties. In deze bijeenkomsten is veel tijd en energie geïnvesteerd, aangezien zowel de inhoud maar ook de vorm (leesbaarheid, heldere formuleringen) tot veel discussie hebben geleid.
Ook wil de ASD met zijn werkwijze verbindingen met achterbannen realiseren, informatie en vragen uit het veld ophalen. Daartoe is er contact geweest – persoonlijk of in bijeenkomsten in het veld of tijdens de vergadering van de Adviesraad - met o.a. de Stichting Gehandicaptenraad Wassenaar (februari 2017), Wassenaarse Bouwstichting (april 201), ACT team (activeren, consolideren, transformeren) en Cliëntenraad ( juni 2017) Regionaal Ambulance Vervoer Haaglanden (november 2017), voorzittersoverleg Adviesraden regionaal (H10) en het Centrum voor Jeugd en Gezin.
Vergaderingen van de Adviesraad zijn één keer bijgewoond door een beleidsambtenaar(juni 2017) om toelichting te geven op beleidsstukken.
Ook heeft de Adviesraad (ervarings)deskundigen uitgenodigd ter vergadering.
Aandachtspunt bij overleg blijft dat bijdragen aan de totstandkoming van beleidsdocumenten en het geven van commentaar door leden van de Adviesraad individueel, niet mag worden opgevat (door de ambtenaren) als een formeel advies van de Adviesraad. STAAT VAN BATEN EN LASTEN
Ontvangen van gemeente
€ 10.000
Uitgaven:
Presentiegelden
€ 5.244*
Onkosten
€ 1.777
Huur zaal
€ 407
Internet site
€ 104
Bankkosten
€ 108
€ 7.634
Resteert
€ 2.366
Specificatie onkosten :
- Deelname workshops+reiskosten 984
- Advertenties vacatures 34
- Afscheidssborrel 2x 62
-Secretariaatskosten 85
-----------
Totaal €1.080
Eric Bloemkolk, voorzitter
Marianne Mewissen, secretaris
Gert van Veen, penningmeester.