Jaarverslag 2016
Met de invoering van de nieuwe wet Maatschappelijke Ondersteuning (2015), de Jeugdwet en de Participatiewet heeft een ingrijpende wijziging in het zorgstelsel en het sociale domein plaats gevonden. De uitvoering van deze wetten door de gemeentelijke overheid vraagt een grote inspanning. De Adviesraad Sociaal Domein (Adviesraad) is ingesteld (verordening december 2014) om er mee voor te zorgen dat het gemeentelijk beleid in het sociale domein breed gedragen wordt onder inwoners en maatschappelijke organisaties en aansluit bij de lokale vraag en behoeften die er leven in Wassenaar.
De Adviesraad heeft volgens de verordening tot taak het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad, gevraagd en ongevraagd, van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving en beleid en de toepassing daarvan op het terrein van het sociale domein. (art.3 )SAMENSTELLING ADVIESRAAD IN 2016:Hans Hupkes, voorzitter,
Eric Bloemkolk (vanaf april 2016),
Elseline Brinkman,
Margot de Jong, vanuit de cliëntenraad Werk & Inkomen,
Francoise van Leeuwen,
Marianne Mewissen, secretaris
Carolien Moens, herbenoemd, vanuit de cliëntenraad Werk & Inkomen,
Wil Schelhaas,
Gert van Veen, herbenoemd, penningmeester,
Anton de Vries.
Bij de start heeft de Adviesraad de leden naar ervaring c.q. interesse in aandachtsgebieden ingedeeld. Deze indeling is in 2016 op hoofdlijn gevolgd. Om financiële redenen is na een proefperiode afgezien van een externe notulist. Een beknopt verslag/besluitenlijst met actiepunten wordt bij door de leden bij toerbeurt verzorgd.
MUTATIES Vacatures in de adviesraad zijn ingevuld via een open sollicitatieprocedure. Volgens het aftreedrooster hebben aan het eind van dit verslagjaar 2016 Hans Hupkes en Anton de Vries hun werkzaamheden beëindigd. Als beoogd lid in 2016 heeft Peter Bellekom vanaf oktober 2016 de vergaderingen bijgewoond. Een herhaalde procedure voor de tweede voorziene vacature in 2017 is gestart in november 2016.
VERGADERINGEN In 2016 heeft de Adviesraad tien keer vergaderd, steeds in vrijwel complete samenstelling. Daarnaast heeft driemaal bestuurlijk overleg met de wethouders Bert Doorn en Inge Zweerts de Jong (sociaal domein) plaats gevonden. De adviesraad constateert dat dit overleg verlopen is in overeenstemming met het uitgangspunt: de Adviesraad wil naast de formele rol van advies geven ook vroegtijdig betrokken zijn bij het voortraject zonder de formele rol te veronachtzamen.
Zo is advies gevraagd aan (een afvaardiging van) de Adviesraad in het traject van voorbereiding van raadsbesluiten. Hierbij is input gegeven m.b.t. jeugdbeleid, handhaving en naleving, Woonvisie en WMO-beleidsregels. Het is verheugend te constateren dat de ingebrachte commentaren van leden van de Adviesraad door de beleidsambtenaren op veel punten zijn gehonoreerd. Tevens wil de ASD met zijn werkwijze verbindingen met achterbannen realiseren, informatie en vragen uit het veld ophalen. Daartoe is er contact geweest – persoonlijk of in bijeenkomsten in het veld of tijdens de vergadering van de Adviesraad - met o.a. de cliëntenraad (Werk en Inkomen), commissie Mens en Maatschappij van de gemeenteraad, voorzitters WMO raden regionaal, huurdersvereniging "De Wassenaarsche", Centrum voor Jeugd en Gezin, Maregroep, jeugdgezondheidszorg, ACT (activeren, consolideren, transformeren)team.
Vergaderingen van de Adviesraad zijn een paar keer bijgewoond door ambtenaren om een toelichting te geven op beleidsstukken. Ook heeft de Adviesraad informanten uitgenodigd ter vergadering. Aandachtspunt bij overleg blijft dat het geven van commentaar door leden van de Adviesraad individueel, niet wordt opgevat (door de ambtenaren) als een formeel advies van de Adviesraad.
ADVIEZEN
De Adviesraad heeft 6 maal (ongevraagd) advies uitgebracht:• Inzake het concept Woonvisie Wassenaar 2016-2019 d.d. 19 februari 2016
• Inzake Strategische visie monitoring en verantwoording sociaal domein d.d. 3 maart 2016
• Inzake Lokaal inkoopplan Jeugdhulp Wassenaar 2017, d.d. 23 mei 2016
• Inzake het Concept subsidieplan 2017-2020 en concept Algemene subsidieverordening gemeente Wassenaar 2016 d.d.
23 mei 2016: een voorlopige reactie op het concept.
• Inzake Ambulancevervoer in Wassenaar d.d. 20 oktober 2016
• Inzake Frontoffice Werk en Inkomen in Wassenaar d.d. 22 november 2016STAAT VAN BATEN EN LASTEN
Ontvangen van gemeente €10.000 Uitgaven: Presentiegelden €5.329 Adviseursvergoeding € 225 Onkosten €1.080 Kosten notuleren € 557 Bankkosten € 143 €7.334 Positief saldo per 31/12/2016 €2.666
Toelichting bij overzicht baten en lasten
Totaal aantal uitbetaalde presentiegelden 71x 75,05 = 5329
Specificatie onkosten :
- Deelname workshops e.d. 984
- VOG –verklaring 34
- Kennismakingsborrel 62
-----------
1080 Euro
Vastgesteld in de vergadering van 21 februari 2017.
Eric Bloemkolk, voorzitter
Marianne Mewissen, secretaris
Gert van Veen, penningmeester.